Sonntag, 26. Dezember 2010

استقلال جنبش آذربایجان


آ. ائلیار
استقلال جنبش آذربایجان
با احترام به دیدگاههای آقای علیرضا نظمی افشار، و درس آموزی از تجارب نسلهای پیشین جنبش آذربایجان، توجه ایشان و فعالین را به نکات زیر جلب میکنم.
1-« بازیگردان و دلقکان . شعبده بازان .رضایت اربابانِ جیره خواری خویش.خیمه شب بازی.شاید عده ای از اینها نیز استخدام شده.برای اربابان شمال و جنوب.عروسک های متفاوت . اربابان مالی خویش در جنوب و شمال ارس. آن دلقکان.مفلسان سیاسی. ایادی اجیر و مرعوب.مرکز توطئه و دسیسه...».
اینها عباراتی ست از نوشتهء آقای نظمی افشار تحت عنوان « آزربایجان سخن می گوید». منتشره در سایت ایران گلوبال.
این چه «متدی»ست در برخورد با پدیده ها؟ جملات این عبارات را به زبانهای دقیقی مثل آلمانی و انگلیسی ترجمه کنیم پاراگرافها چه«آگاهی» قابل توجهی میتوانند به خواننده بدهند،بجز اینکه ایشان « با موضوعات گوناگون مخالف» اند؟
چرا ایشان راحت نمینویسند با فلان مسایل مخالف اند و دلایل آنهم چنان و چنین است؟
ایشان اینکار را نمیتوانند بکنند چون «متدشان» این اجازه را به او نمیدهد.پس این چه «متدی»ست، و چه نامی میتواند داشته باشد؟
من اینجا با درستی و نادرستی اندیشه ها [در این بند] کاری ندارم، بل مسئله ام چگونگی «خود متد» است.
این شیوه با دقت در «عینیت» پدیده ها کاری ندارد. از روی « تصور و ذهنیگرایی» از آنها سخن میگوید که صحت و سقم اش به خواننده اثبات نمیشود، و عباراتی اتهام دار که خارج از مقولات علم سیاست اند مورد استفاده قرار میگیرند. روشی ست ذهنی و غیر علمی در مقابل متد علمی و استدلالی. و برای جوانانی که تشنهء متدها و دیدگاه های علمی اند سخت بد آموز و نادرست است.
2- بود و نبود «نشانها» در یک عمل بستگی به چگونگی توافق انجام دهندگان آن امر دارد. و آزادند.همینطور مخالفان نیز آزادند که نقد استدلالی خود را بیان کنند.
3- درگردهمایها گاهی ضرورت دارد که هیچ نشانی ظاهر نشود و گاهی هم لازم است که تمام نشانها نمایان شوند. همانطور نیز هر تشکلی میتواند به تنهایی با نشان خود اجتماع مخصوصش را داشته باشد. بستگی به وضعیت مشخص دارد. برخورد درست به مسئله به رسمیت شناختن وجود هر سه ایده است. کسی را نباید حذف کرد.
4- اعتقاد به « درست بودن شفافیت» در مقابل مردم ایجاب میکرد که عزیز ما نظر استدلالی خود را به قول ایشان دربارهء اعمال و اندیشه های «آختاپوس و دستهایش » با اسم و رسم اعلام کنند. عمل دوست ما خلاف باور ایشان است و نمیتوان ایدهء «به شفافیت اعتقاد دارم» را از او جدی گرفت.
5- جنبش آذربایجان «استقلال نظری و عملی» خود را به هر بهایی که شده باید حفظ کند و در این مسئله جایی برای هیچگونه اما و اگری نیست.
6- در حرکت آذربایجان سیاست و عمل و اندیشه های هیچ شخص و جریانی از «نقد متین و استدلالی» مصون نیست، و تهدید، اعمال خشونت ، اتهام زنی، محاکمهء پیش خود، و غیره نباید جایی در جنبش داشته باشند.
7- با احترام به بیست و یک آذر و زنده یاد زهتابی، نگارش این سطور به معنای رد یا تأیید«اجتماع لندن» نیست، که از کم و کیف آن آگاهی دقیقی در اختیار ندارم.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen